برای نمایش در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
رؤیای ساخت «مدرسه مهارت» را در قلب و سرم می پرورانم
امیرعلی ۹ ساله از طراحی صفر تا صد «متر دیجیتال» هوشمند، حافظهدار، بسیار دقیق و حساس در برابر کوچکترین لرزش دست با قابلیت اندازهگیری سطوح خمیده و ناهموار با مشاوره و راهنمایی مربی نخبه خود و کسب رتبه دوماش در مسابقات جهانی ایده و ابتکارات دانشگاه تکنیکال ترکیه و مقام برتر خود در مسابقات ملی لکوکاپ، دیگر مقامهای کسب کرده، درخشش و حضور اش در هجدهمین دوره مسابقات لکوکاپ در رشتههای آیکیو، مزرعه فکر، سازه خلاق و ربات فوتبالیست، سازههای خلاق میگوید و موفقیتهای خود را مدیون اساتید مجرب «مؤسسه رشد و خلاقیت دکتر سجودی» می داند. مهدی ۱۷ ساله با گلایه از نبود حمایتهای شایسته از سوی مسؤولان آموزش و پروش و دیگر مسؤولان اجرایی و استانی، رشته تحصیلی، زمینه فعالیت و علاقه خود را دوم متوسطه تجربی و «تشریح جانوری» میداند و از درخشش و کسب رتبه برتر اش در مسابقات ملی لکوکاپ، نبود حمایتهای مالی و معنوی از دانشآموزان نخبه، مستعدد و در حال درخشش و حسرت برجای مانده از نبود بستر کافی برای حضور تمامی نخبگان علاقهمند به شرکت در مسابقات جهانی و هزینههای بسیار سنگین این مسابقات، بیتوجهی مسؤولان و متولیان آموزش و پرورش نسبت به درخشش دانشآموزان افتخار آفرین و مدالآور میگوید و او نیز موفقیت و درخشش خود را مرهون حمایتهای علمی و معنوی، تلاشها و راهنماییهای اساتید اندیشهمند خود میداند. محمد علی ۱۵ ساله از اولین حضور خود در مسابقات لکوکاپ در رشته لکوپد یا طرح دستگاه کویل تسلا، کسب مقام دوماش در این رویداد مهم ملی و علمی، قابلیتهای این دستگاه و نبود نیاز به اتصال به سیم و منبع انرژی و توانایی عملکرد روشنایی آن از طریق قرارگیری این دستگاه در نزدیکی یک لامپ، پدیده القای الکترومغناطیسی و چهار قانون گاوس، مطرح شدن نخستین طرح کویل تسلا از سوی نیکولا تسلا - دانشمند ایدهپرداز طراحی ماشینهای پرنده با بهرهگیری از این تکنولوژی جدید و پرکاربرد و مطرح در دنیا، مطرح نبودن آن در ایران، حل مکعب روبیک و آخرین رکورد نزدیک به یک دقیقهای خود و آرزوی ثبت رکورد زیر سه ثانیهای خود و ظرفیتهای روبیک، ورزشهای ذهنی و برگزاری هر ۲ سال یکبار این مسابقات جهانی و نبود حمایتهای کافی کشوری و ملی از روبیک و نبود بستر و فضای فعالیتی برای روبیک میگوید. عطای ۱۲ ساله از طراحی کفش مولد انرژی، آموزشهای کارآمد و اثربخش این مؤسسه، موفقیتهای متعدد خود در این دوره از مسابقات لکوکاپِ مزرعه فکر و کسب مقامهای چهارم و دوم کشوری خود، حضور و ثبتناماش در اغلب دورههای آموزشی این مجموعه اعم از؛ برنامه نویسی کامپیوتر، الکترونیک، رباتیک، سازههای ماکارونی، شیمی و پروژههای کاربردی، علاقه خاص خود به یادگیری، قابلیتهای کفش طراحی و ساخته شده مولد انرژی باخاصیتهای متفاوت طراحی شده در هر یک از لنگهها(یک لنگه با خاصیت گرم کنندگی، یک لنگه با قابلیت خنک کنندگی)، مناسب بودن آن برای ورزشکاران، کوهنوردان، کارمندان و سربازان، مزیت آرمیچر تعبیه شده در کفش برای جلوگیری از عرق کردن پاها و ابتلای پاها به بیماریهای متعدد پوستی از طریق جریانسازی گردش هوای داخلی ناشی از تعبیه این آرمیچر در کفش و معتدلسازی دمای داخل کفش، توصیه کفش برای بهرهمندی کوهنوردان از این کفش در جهت جلوگیری از یخزدگی پاهایشان میگوید و رشد ذهنی و علمی خود را از سرِ آموزشهای کاربردی این مؤسسه علمی و آموزشی، تلاشها و رهنمودهای اساتید خبره خود میداند. همه درخششها و رضایتمندی این دانشآموزان نخبه، آیندهسازان دارای ایده و طرح مبتنی بر تکنولوژیهای جدید و فنآورانه، این ذهن کنجکاو را بر آن میدارد تا با مدیریت این مؤسسه و مرکز رشد و خلاقیت و چگونگی عملکرد آن گفتوگویی انجام دهم. جزئیات بیشتر را از زبان سیده سویلا سجودی میشنویم.
سیده سویلا سجودی؛ دارای مدرک دکترا در رشته معماری کامپیوتر و تنها بانوی سرپرست تیمهای رباتیک در ایران و جهان در حوزه رباتهای پرنده و امدادگر، جوانترین استاد دانشگاه کشور، مدیر گروه دانشکده مهارت و کارآفرینی سمای تبریز در این گفتوگو در پاسخ به بود یا نبود برنامههای آتی خود از آرزوهای کودکی و رؤیاهای به واقعیت پیوسته و ناپیوسته خود میگوید: تفاوت اندیشه و تفکر خود در پروراندن آرزوهایم را از همان دوران طلایی کودکی احساس میکردم و از آنسالها، به لطف خدا، همراهی خانواده و تلاشهایم به هر آنچه که در ذهن داشتهام، رسیدهام و اینبار نیز مصممتر از همیشه برای رسیدن به آرزویم تلاش میکنم و رؤیای ساخت «مدرسه مهارت» را در سر میپرورانم و برای تحقق این آرزوی دیرینهام، تمام توان خود را بهکار میگیرم و مطمئنم روزی مدرسه رویاییام را خواهم ساخت. منتهی نمیدانم این آرزوی شیرین کی محقق خواهد شد. زیرا تحقق این راه بیانتها، حمایت و همراهی مسؤولان را میطلبد. زیرا سرزمین زیبایم، دانشآموزان با استعداد زیادی دارد و فقط کافی است مسؤولان با حمایت بیشازپیش، راه پروازشان را هموار سازند تا بتوانیم با تکیه بر ذهن خلاق و مبتکر این دانشآموزان و آینده ساز، ایرانی آبادتر و سربلندتر از همیشه داشته باشیم.
این بانوی نخبه علمی در هوش مصنوعی و رباتیک در پاسخ به زمان فعالیت این مرکز، با اظهار بر اینکه از ۱۳۸۶ مدیریت «مؤسسه رشد و خلاقیت دکتر سجودی» را عهدهدار شدهام و از ۱۳۸۸ با عهدهدار شدن سرپرستی تیمهای دانشآموزی و نیز سرپرستی تیمهای دانشجویی رباتیک کشور از ۱۳۹۹، فعالیتهای خود را تداوم بخشیدهام و همه ساله به عنوان سرپرست در مسابقات ملی و بین المللی حضور دارم و در کنار اعضای تیم، مقامهای چشمگیری را کسب کردهام، ادامه میدهد: درخشش دانشآموزان استان در مسابقات لکو کاپ هجدهمین جشنواره ملی لکو کاپ ایران نیز، آخرین مسابقهای است که به عنوان سرپرست تیم دانشآموزی آذربایجان شرقی حضور داشتهام و در این ارتباط، جای یادآوری دارد که این رویداد بزرگ علمی به علت شیوع کرونا و ضرورت حفظ سلامت دانشآموزان، اسفند ۹۹ با حضور پنج هزار دانشآموز به شکل مجازی و غیرمتمرکز در کشور برگزار شد و نمایندگان استانمان در قالب ۲۶ تیم در ردههای سنی ۵ تا ۱۸ سال، در این دوره از مسابقات شرکت داشتند و ۱۶ مقام ارزشمند را کسب نمودند.
این چهره جوان علمی ۳۲ ساله با ۱۲ سال سابقه آموزشی در پاسخ به چگونگی عملکرد این مؤسسه و تأثیر آن بر شکوفایی استعدادهای درحال درخشش یا نهان کودکان و دانشآموزان، با نگاهی تبسمآمیز و سرشار از عطوفت و بالندگی به چهرههای بشاش و متفکرانه هر یک از مهارتآموزاناش، رضایتاش را افزونتر میسازد و با شور و اشتیاق خاصی از موفقیت این نهالان مستعد و در حال شکوفایی میگوید و هر یک از آنها را فرزندان خود، خطاب میکند و ابراز میدارد: ما دانشآموزان مبتکر و با استعداد زیادی در کشور خود داریم و نمونههای بارز و مشهود این ادعا، همین نونهالان و نهالان رو به رشد و بالندگی در حال درخشش و شکوفایی تحت آموزشهای این مرکز هستند که با اندکی راهنمایی و آموزش، توانایی درخشش در سطح ملی و بین المللی را یافتهاند.
سجودی در ادامه، بزرگترین آرزو و رؤیای خود را تأسیس «مدرسه مهارت» میداند و متذکر میشود: اغلب مدارسمان، دانش محور هستند و آموزشهایشان، کمترین تأثیرگذاری ممکن را در آینده شغلی و حتی زندگی دانشآموزان دارد. زیرا در چنین مدارسی امکان شکوفایی استعداد دانشآموزان وجود ندارد. این در حالیاست که اولویت اصلی مدارس مهارتمحور؛ آموزش مهارتهای زندگی، اجتماعی و تخصصی، شناسایی و کشف استعدادهای دانشآموزان و راهگشایی، هموارسازی و نشاندادن راههای موفقیت به هر یک از دانشآموزان مستعد است و من دوست دارم چنین مدرسهای را راهاندازی کنم و در فضای سبز بسیار زیبا با کارگاههای متعدد، فضای شاد آموزشی ایجاد نمایم و دانشآموزان دانشمندم در فضایی زیبا، تمامی مراحل آموزشی مورد نیاز برای زندگی، از پخت و پز نان گرفته تا سفالگری، نجاری، بنایی، پزشکی، مهندسی و ... را از نزدیک در محیط مشاهده کنند و تمامی علوم تخصصی را در کارگاههای عملی فرا گیرند.
وی راهاندازی مدارس مهارتمحور را از ضرورتهای کشورمان میخواند و ادامه میدهد: زندگی امروزی، اغلب آپارتمانی است و در چنین شرایطی امکان آموزش مهارتهای لازم و کافی زندگی از طریق والدین و مدارس چندان میّسر نیست و من با اطمینان کامل میگویم که تجربه لازم و نیروی متخصص کافی برای ایجاد چنین فضایی را در اختیار دارم و نیازمند حمایت و توجه مسؤولان امر هستم تا چنین مکانی را در اختیارم قرار دهند تا من به سرعت و در عرض کمتر از یکسال این مدرسه را بنا نهم و دانش آموزان بلاتکلیف مانده در راه رسیدن به اهدافشان را در اسرع وقت جذب نمایم و مسیرهای پیشرفت و درخشششان را هموار سازم و به این شعار و باور«ایرانی آباد با دانش آموزانی خلاق»، جامه عمل بپوشانم.
تنها بانوی سرپرست تیمهای رباتیک ایران و جهان با بیان اینکه تأکید اغلب مسؤولانمان این استکه دانش آموزان ما، آینده سازان جامعه و محورهای علمی توسعه کشورند و باید آنها را برای ساختن ایرانی آباد و سربلند آماده سازیم، اضافه میکند: پرورش و تربیت جوانان خلاق و موفق بدون ارائه آموزشهای مناسب و کاربردی به دانشآموزان در حال تحصیل یا در انتظار فراگیری و آموزش ممکن نیست و تک تک مهارتآموزان تحت آموزش این مرکز رشد و خلاقیت با درخشش خود در مسابقات ملی و بین المللی، این موضوع را به اثبات رساندهاند.
توضیح: در این مرکز رشد و خلاقیت حدود ۲۰ رشته تخصصی به شکل کارگاهی و کاملاً عملی از طریق اساتید متخصص، مجرب و حرفهای آموزش داده می شود و تاکنون بیش از هزار و ۵۰۰ دانش آموز از آموزشهای این مرکز بهرهمند گشته، و به موفقیتهای ارزندهای دست یافتهاند.
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۳۳
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۳۱
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۲۵
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۱۶
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۴۹
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۲۵
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۴۹
سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۱۷
دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۲۶