برای نمایش در سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید
پروژه آزادراه تبریز - مرند- بازرگان به طول ۲۸۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۶ آغاز شده است و برای رسیدن به خط پایان، حرکت لاکپشتی را سیر میکند اما با بازدید استاندار جدید آذربایجان شرقی از روند اجرای طرح یاد شده امید می رود جان تازه ای به خود بگیرد.
به گزارش باخیش ، آزادراه تبریز- مرند - بازرگان از مسیرهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی شمال غرب کشور به شمار می رود که از زمان آغاز عملیات اجرایی آن بیش از ۱۷ سال می گذرد و در این مدت فقط به حدود ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
استاندار آذربایجان شرقی روز گذشته در بازدید از این طرح موانع پیشرفت و روند اجرای آن را بررسی کرد.
بهرام سرمست در بازدید از طرح یاد شده تاکید کرد که عملیات اجرایی از پل دیزلآباد تا دانشگاه آزاد صوفیان تا آذر ماه باید به بهرهبرداری برسد و قطعه بعدی نیز در دستور کار قرار گرفته و تاسیسات جانبی و ایمنی نیز به موازات طرح اجرا شود.
به گفته کارشناسان تکمیل و بهره برداری از طرح آزاد راه تبریز- مرند- بازرگان موجب کاهش زمان سفر و تلفات جادهای، افزایش ظرفیت مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.
اکنون ۵۵۲ کیلومتر طرح آزادراهی در شمال غرب کشور و مسیر مواصلاتی آذربایجان شرقی در دست اجرا است که شامل آزادراه تبریز - ارومیه به طول ۱۶۲ کیلومتر، آزادراه مراغه - هشترود به طول ۱۱۰ کیلومتر و آزادراه تبریز - مرند- بازرگان است و از کل این مسیرها، ۳۴۷ کیلومتر در حوزه آذربایجان شرقی قرار دارد.
اکنون ۵۵۲ کیلومتر طرح آزادراهی در شمال غرب کشور و مسیر مواصلاتی آذربایجان شرقی در دست اجرا است که شامل آزادراه تبریز - ارومیه به طول ۱۶۲ کیلومتر، آزادراه مراغه - هشترود به طول ۱۱۰ کیلومتر و آزادراه تبریز - مرند- بازرگان است و از کل این مسیرها، ۳۴۷ کیلومتر در حوزه آذربایجان شرقی قرار دارد.
به گفته کارشناسان اقتصادی، آزادراه تبریز -مرند- بازرگان که بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا از توکیو تا بلغارستان به شمار می رود، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه گنجایش جابجایی بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر را دارد.
این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی - غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان آغاز و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز شروع شده و پس از عبور از صوفیان به مرند می رسد.
آزادراه تبریز- مرند - بازرگان از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۳۳
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۳۱
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۲۵
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۱۶
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۴۹
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۲۵
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۴۹
سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۱۷
دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ ۰۸:۲۶